Shakespeare in Love a început cu un "dezastru": din culisele filmului de Oscar

de Ştefan Dobroiu în 7 Mar 2023
Regizorul iniţial al filmului dezvăluie ce protagonistă fusese aleasă înaintea lui Gwyneth Paltrow

Shakespeare in Love. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la premiera unuia dintre cele mai iubite filme ale anilor '90, laureat cu şapte Oscaruri, inclusiv pentru Cel mai bun film, şi clasat pe locul nouă în topul filmelor cu cele mai mari încasări din 1998. Shakespeare in Love este categoric un succes al cinema-ului hollywoodian, dar proiectul nu a început deloc cu dreptul. Regizorul iniţial al filmului, Edward Zwick, a dezvăluit într-un editorial citat de Variety că totul a început cu un "dezastru". Un dezastru provocat de nimeni alta decât Julia Roberts şi care a costat producătorul iniţial nu mai puţin de şase milioane de dolari.

Citeşte şi despre complicata producţie a clasicului Naşul, filmul care a fost cât pe ce să nu fie.

După câţiva ani în care Zwick a lucrat la scenariu cu Marc Norman şi Tom Stoppard, regizorul a convins studiourile Universal să finanţeze filmul abia după ce a convins-o pe Julia Roberts să joace rolul Violei de Lesseps. Totul se întâmpla în 1991, când Roberts era deja o celebritate globală în urma supersuccesului Pretty Woman. O dată bătută palma între Zwick şi Roberts, studiourile au pus în mişcare complicata producţie a filmului de epocă, angajând echipe de costumieri, plănuind elemente de scenografie şi căutând locaţii.

Dacă Julia Roberts era aleasă pentru rolul protagonistei, nu la fel de simple stăteau lucrurile pentru personajul principal, tânărul Shakespeare aflat la început de carieră. Zwick a invitat-o pe actriţă la Londra pentru a face aşa-zisele "teste de chimie" cu posibilii interpreţi ai protagonistului. Deodată, Roberts a început să spună că Daniel Day-Lewis ar fi perfect pentru rol şi părea să nu-i mai iasă din cap această posibilitate, deşi producătorul ştia deja că Day-Lewis nu e disponibil: se pregătea să joace în filmul In the Name of the Father. Pentru Roberts acest detaliu nu a contat şi actriţa i-a cerut asistentei sale să-i trimită câteva duzini de trandafiri lui Day-Lewis, cu mesajul "Be my Romeo".

A doua zi actriţa pur şi simplu nu a venit la probele cu actorii. Mai târziu Zwick a întrebat-o ce s-a întâmplat şi Roberts i-a spus că Day-Lewis va juca în film şi că nu mai e nevoie de nicio probă. Doar că nu a trecut mult şi Zwick a primit un răspuns final de la preferatul Juliei Roberts şi a devenit clar că acesta nu poate juca în Shakespeare in Love. Au reînceput probele cu actorii şi primul pe listă a fost Ralph Fiennes, pe atunci aproape necunoscut pentru că apăruse încă în Lista lui Schindler (1993) şi Pacientul englez (1996).

"Ralph a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a provoca celebrul zâmbet al Juliei, dar aceasta aproape că nu l-a băgat în seamă. Nu spun că încerca dinadins să saboteze proba, dar oricum a fost un dezastru. Am încercat să-mi cer scuze din priviri lui Ralph, dar el nu ştia cum să se facă nevăzut mai repede. După ce a plecat, m-am întors spre Julia, să obţin o reacţie. Tot ce a zis ea a fost că '[Ralph] nu e amuzant'", dezvăluie Zwick în editorial.

"Restul zilei şi zilele următoarele a fost la fel de rău. Nu mai am listele de casting, dar dintre actorii promiţători care s-au perindat prin faţa ei mi-i amintesc pe Hugh Grant, Rupert Graves, Colin Firth şi Jeremy Northam. Juliei nu i-a plăcut niciunul: unul era prea încordat, celălalt nu era romantic şi tot aşa", continuă Zwick. După săptămâni bune de casting Julia Roberts acceptă o probă de costume cu actorul Paul McGann. "În ziua probei, Julia a ieşit din cabina de machiaj arătând pur şi simplu radiantă în costumul de epocă, dar de îndată ce a început să-şi spună replicile mi-am dat seama că ceva nu era în regulă. Nu era nici o magie. Nu era vina scenariului. Şi nici a lui Paul McGann. Era vina Juliei, de cum a deschis gura am realizat că nu a exersat deloc accentul", scrie Zwick.

"Am încercat să fiu încurajator, dar probabil mi-a simţit rezervele, iar eu am făcut greşeala tragică de a-i subestima nesiguranţa de sine. Fusese catapultată recent în vârful lanţului trofic al Hollywood-ului şi probabil îi era groază de un eşec. A doua zi am sunat-o în camera de hotel şi mi s-a spus că plecase", spune Zwick. Mai târziu regizorul a vorbit cu impresarul actriţei şi acesta i-a spus că "Julia s-a întors în SUA şi că nu mai este interesată de proiect". Filmările ar fi trebuit să înceapă şase săptămâni mai târziu, iar studiourile Universal au făcut unicul lucru pe care îl puteau face: au renunţat la producţie.

Shakespeare in Love a fost resuscitat ani mai târziu de către Harvey Weinstein şi studiourile Miramax, dar pentru regie a fost preferat John Madden. Deşi pierderea filmului a fost probabil cea mai dezamăgitoare experienţă din întreaga sa carieră, Zwick a avut parte de succes cu lungmetraje precum Legendele toamnei (1994) şi Ultimul samurai (2003), fiind acum considerat unul dintre cei mai valoroşi regizori de filme de epocă de la Hollywood.

Exploreaza subiecte similare:

Shakespeare in Love, Edward Zwick, Julia roberts, Daniel Day-Lewis, Pretty Woman, Legends of the Fall, The English Patient, Schindler's List, In the Name of the Father, Hugh Grant, Ralph Fiennes, Rupert Graves, Jeremy Northam, Paul McGann

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells